Зеленопідська сільська рада
територіальної громади Херсонської області

Головні питання передачі земель об'єднаним громадам, - роз'яснення Мінагрополітики

Дата: 06.02.2018 13:09
Кількість переглядів: 870

Фото без опису

Минулого тижня Кабінет Міністрів прийняв постанову, яка запускає передачу сільгоспземель за межами населених пунктів у власність об'єднаних територіальних громад.

Процес передачі близько 760 тис. га від Держгеокадастру, який від імені держави управляє держземлями, до ОТГ офіційно стартував з 1 лютого. У зв'язку з цим у представників самих різних  професійних і політичних груп, учасників агросектору та земельних відносин виникає багато питань, які ми намагаємося максимально швидко зняти. Нижче - основні з них.

На підставі якого закону відбувається передача земель від Держгеокадастру у власність громад?

Основних нормативних актів три: 1. Земельний кодекс, стаття 117, яка так і називається: "Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність"; 2. Власне, постанова Кабміну, яка зобов'язує Держгеокадастр провести таку передачу в частині земель ОТГ; 3. Закон про місцеве самоврядування, стаття 26, яка регламентує обов'язкове узгодження дій Держгеокадастру з органом місцевого самоврядування в перехідний період передачі земель.

Загалом механізм схожий на процедуру передачі землі громадянам, наприклад учасникам АТО, тільки приймаючою стороною виступає об'єднана територіальна громада.

Якщо всі необхідні закони давно прийняті, чому така передача не відбулася раніше?

Я далекий від ілюзії, що ніхто раніше не бачив цієї можливості в чинному законодавстві. Швидше за все, мова йде про відсутність політичної волі здійснити передачу, яку Кабмін демонструє зараз. Ще одна причина в тому, що Парламент висловлював готовність вирішити питання передачі земель у власність місцевих громад шляхом прийняття відповідних законопроектів, але дискусія явно затягнулася.

Чи потрібно щось робити об'єднаній територіальній громаді, щоб отримати землі за межами населених пунктів у власність чи це станеться автоматично?

Передача земель здійснюється за заявницьким принципом. Це означає, що рада ОТГ на сесії має прийняти рішення про звернення до Держгеокадастру щодо передачі земель у комунальну власність та подати таку заяву за адресою. На фініші процесу – підписати акт-прийому передачі та з цим документом звернутися до державного реєстратора майнових прав для реєстрації комунальної власності на ці ділянки.

Я б рекомендував почати з підписання меморандуму з Головним управлінням Держгеокадастру, в якому узгодити всі кроки і терміни щодо передачі земель.

Чому окремі сільради, не об'єднані в ОТГ, залишаються за межами процесу передачі земель?

Децентралізація - це затверджена державна політика, ця реформа одна з найбільш успішних в країні, і Уряд незмінно демонстрував прихильність цьому курсу. Примушувати до об'єднання "зверху" було б неправильно, та й просто неможливо, але можна створити стимули, які зроблять сільради зацікавленими у формуванні ОТГ. Тому Кабмін розглядає передачу земель як один із стимулів до об'єднання.

Скільки часу займає весь процес передачі?

Тривалість залежить від кількох факторів, в першу чергу - від кількості неінвентаризованих земель на території ОТГ. Значна площа таких неоформлених  земель є на території Сумської, Житомирської, Чернігівської та Дніпропетровської областей. І навпаки, ситуація близька до оптимальної в Закарпатській, Чернівецькій і Вінницькій областях. В середньому, для окремо взятої ОТГ процедура займе близько двох місяців. Але оскільки процеси будуть запаралелені, то в масштабах країни передача земель відбуватиметься зі швидкістю в середньому 72 ОТГ/місяць. Зрозуміло, що в Дніпропетровській області, де сформовано 56 ОТГ, інтенсивність роботи буде вищою, ніж, наприклад, в Закарпатській, де є поки тільки 6 об'єднаних територіальних громад.

Загальнонаціональний дедлайн - 31 грудня 2018 року.

За чий рахунок буде проводитися інвентаризація земель перед передачею об'єднаним громадам?

Після дискусій і консультацій з Асоціацією ОТГ, було прийнято рішення здійснити інвентаризацію за рахунок державного бюджету. Важливе уточнення - інвентаризації потребує лише незначна частина з 760 тис. га, що підлягає передачі у власність ОТГ.

Земельні платежі і так поступали до місцевих бюджетів. Що зміниться для територіальних громад після отримання ними земель за межами населених пунктів у власність?

Істотно розширюється ресурсна база, якою місцеві органи влади зможуть розпорядитися на користь громадян. Умовно кажучи, громада краще розуміє, що пріоритетно – передати певну ділянку в оренду фермеру або пристосувати  її  під громадське пасовище? Саме необхідність розширити повноваження ОТГ в частині управління землями була основним ідеологічним підґрунтям рішення про передачу. Звичайно, отримання у власність земель за межами населених пунктів - лише перший етап організації грамотного управління ними. Наступним кроком має стати розробка містобудівної документації на ці землі і визначення планів розвитку територій.

Чи зберігається для ОТГ зобов'язання передавати землі в оренду виключно на відкритих земельних торгах?

Так, зберігається. Але Держгеокадастр і так розігнав на аукціонах середню ставку оренди до середньорічних 14,74%, тому різкого зростання вартості оренди після зміни власника земель я не очікую.

Що буде з розпочатими, але не завершеними процесами - підготовкою до аукціонів, виділенням ділянок, які стартували до 1.02.2018?

Вони завершуються, але остаточне рішення приймається з обов'язковим погодженням з представниками відповідної громади в формі рішення ради ОТГ.

Куди звертатися, якщо виникають питання щодо процесу передачі?

На Гарячу лінію для ОТГ 0 800 502 528.

На сайт otg.land.gov.ua.

До обласного управління Держгеокадастру.

До мене особисто через сторінку на Facebook (сюди ж можна скаржитися на гальмування процесу).

Джерело: decentralization.gov.ua

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора